Followers

Thursday 8 October 2009

Jangan lupa Puasa 6 dlm bulan Syawal.

Oh ya, sibuk dengan kisah open house sana sini trlupa nk bicara tentang Puasa 6. Bukan apa tapi tak pergi ziarah pun dengar cerita makanan yg dihidangkn pun dah syok.Anak-anak pun kalut pi bila kawan-kawan buat makan-makan maklumlah mood raya masih ada.

Tetapi apapun paling utama amalan selepas Raya ni adalah berpuasa sunat 6 hari dlm bulan Syawal.

1. Sebahagian besar ulama berpendapat puasa enam dikerjakan secara berturut-turut selepas Hari Raya, iaitu mulai hari raya kedua dan seterusnya.

2. Sebahagian ulama mutakhirin pula berpendapat puasa enam itu harus dikerjakan secara berselang-seli atau berasingan sepanjang bulan Syawal. Sama ada pada minggu pertama, kedua, ketiga atau minggu terakhir bulan Syawal.Namun berturut-turut selepas Hari Raya, iaitu mulai hari raya kedua, adalah lebih afdal.

3.Boleh juga dilakukan bila-bilapun dlm bulan Syawal asalkan cukup 6 hari.

p/s: Dalam pada itu adalah lebih baik jika terhutang puasa Ramadhan tu, langsaikn dulu hutang puasa selepas tu baru tambahkn dgn puasa 6 supaya memperolehi pahala semaksimum yg mungkin.

Fadilat puasa enam telah disebutkan dalam hadis Rasulullah s.a.w. daripada Abu Ayyub al-Ansari r.a. yang bermaksud:“Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, (puasanya pada bulan Ramadan dan enam hari pada bulan Syawal itu) seperti puasa sepanjang tahun.”

(Hadis riwayat Muslim)

hadis riwayat Tsauban r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya):“Berpuasa sebulan (pada bulan Ramadan itu disamakan) dengan sepuluh bulan berpuasa dan berpuasa enam hari selepasnya (pada bulan Syawal disamakan) dengan dua bulan berpuasa, maka yang sedemikian itu (jika dicampurkan menjadi) genaplah setahun.”

(Hadis riwayat ad-Darimi)

Semoga yang belum mengerjakan puasa 6 tu boleh le cepat rebut peluang keemasan ni selagi masih ada.Ruginya jika kita lengahkn sebab nanti trlepas . Untuk peringatan diri sendiri juga. Walaubagaimanapun anak-anak juga digalakkan menggantikan puasa mereka dlm bulan ni. Ganti 3 hari ditambah lg 3 hari maka lengkap juga puasa 6 mereka dan walau di tahap manapun pahalanya, yang penting latihan serta didikan.


No comments:

Post a Comment