Followers

Sunday 21 March 2010

Berbudi pada tanah,





Okay pada mulanya menjadi satu gurauan aku mengusik adik-adik,anak-anak dan kekawan mengenai kemarukkan mereka bermain Farmville... Ye laah rasa buang masa lihat pepokok yang bukannya tumbuh betul. So aku terfikir satu cara utk membuktikannya dan bukan hanya menegur kosong . Maka sebulan yang lepas aku menambak tanah seluas 2mx2m di halaman rumahku. Tanah merah tu aku minta dari jiran sebelah yang sedang mengorek tanahnya utk dibuat kolam. Sebanyak 10x kereta tolak bersaiz 1meter tanah yg anak aku ambil. Upahnya Rm5 je sekadar belanja laksa dan air.
Selepas itu aku meratakan permukaan tanah dengan 3 kampit kecil tanah organik hitam yang aku beli di kedai hadapan berjumlah RM5. Bila selesai aku menaburkan benih bendi,terung dan tomato (beli RM2 sekampit).
Hari demi hari, pejam celik pokok pun tumbuh namun terung dan tomato tidak menjadi sebab ada ulat yg makan.Sayangnya tak tau kenapa...Selepas 3 minggu bendi mula berbuah 2/3 buah sehari dan seterusnya 7/8 buah seminggu. Hem kini aku puas juga memasak bendi rebus,gulai,taucu dan tumis. Jiran di sebelah.hadapan dan belakang juga turut merasa. Agak-agak dah hampir 50 juga buahnya walau cuma ada 6 pokok je.Alhamdulillah...hem..kan berbudi pada tanah ada balasan dan kepuasan kn..kn...

No comments:

Post a Comment