Followers

Thursday 4 November 2010

Menghadapi Kesukaran & penyelesaiannya.



'Mengunjungi masjid adalah sesuatu yang paling indah'

Realitinya, adakala hidup ini penuh dengan kesukaran bila ada-ada saja yang kita perlu lakukan bagi menyambung perjalanan penghidupan ini. Malah kadangkala ianya memeningkan,juga kadangkala menyedihkan, seketika ianya merungsingkan,menjemukan,ada juga yang menghiris hati, aaaaargh...dek terguris dalam kelukaan dan memang ada sesekali menimbulkan dendam dan geram ..so apakah penyelesaiannya???

Bagi seseorang yang saya amat kenali.....

Sepanjang mengalami beberapa step dan stages hidupnya sejak dari menjadi anak perempuan yang manja dan biasalah memang suka juga meminta . Ye lah pada siapa lagi kalau tidak pada ayahanda yang tercinta dan setia menurut kemahuan dirinya . Jika cikgu sekolah baru cakap je mesti bawa itu ini...balik rumah nanti terus nak . Syukur juga ayahanda tu faham so ikut lah... Ada juga pada masa-masa tertentu kehendak dirinya tak dapat dipenuhi ...tambahan lg bila bonda masuk campur so merajuk bawah katil le jawabnya....
Namun walaubagaimanapun kepuasannya ada sebab tak siapa kacau dan dapat lihat kemurungan diri. Duk bawah katil pulak relax sambil baca buku dan akhirnya tertidur. Bila terjaga sure perasaan dah OK dah.
Tapi bila happy tuu..menyanyi dan merapu lagu sesuka hati je sambil buat kerja rumah yang disuruh. Yalah..kerja rumah kena buat jugak tak mau nanti bonda berleter marahkan.

Bila meningkat remaja lain pula rentaknya. Tau-taulahkan... bila ada juga beberapa ketika tu rasa sedih sangat bila disalah erti dan ayahbonda pulak buat tanggapan yang bertentangan dengan reality ( dengar cakap abang le tuu..) so apa lagi....mula nak merajuk keluar pergi rumah kawan atau terus baca buku love story....Lega setelah beberapa jam kemudiannya.
Bila ceria apalagi.... lain orang lain caranya. Yang sorang ni....ada masa je terus dia pergi window shopping . Suka tengok apa saja jualan dan membandingkan harga. Namun sesekali sibuk juga dengan usrah, seminar,Tamrin,kursus dan persatuan ABIM bila dah banyak kelapangan. Katanya satu kepuasan juga sebab suka tambah ilmu...

Hem..bila dah kahwin dan berkeluarga, laaagiii..... sibuk . Di awal perkahwinan sering juga menghadiri pengajian disamping sibuk mengajar..kendali anak-anak dan settle kerja-kerja rumah......Memang banyak kerja so tentu rasa penat dan emosi tu ketat je selalu.Pantang suami cari salah..marah dan merajuk....Yelaah.....kadang-kadang sebab yang kecil je...sebab anak,sebab masak tak sama selera dia, tak dengar dan tak perasan..( Tuu fikiran tengah ke lain agaknya..hi hi...suami kata lain, disangka lain.)
Tapi lain pulak layanannya jika bersedih akibat ragam si anak,suami tercinta bawa outing ke pantai...memang dari dulu lagi dia suka tengok cahaya lampu dan pantai.( Maklumle baru duduk berdekatan dengan laut)
Bila berasa kecil hati dan marah dengan suami..sabar..tetap melayan keluarga & suami ( wajah tu kena senyum je depan suami...simpan geram..kan nk jadi isteri solehah so jgn sampai derhaka pada suami) tapi rambut pasti dipotong pendek....baru rasa puas. Sebenarnya suaminya tak kisah pun rambut panjang or pendek tapi entah..lepas geram pada rambut kut hi hi....
'Ciuman dari anak-anak kadangkala menenangkan...'


'Bila geram, ada masanya ingin menyendiri.'


Bila tention masa mengajar pulak ..em..balik nanti mesti dia round-round kat supermarket or mana-mana kedai ...beli sesuatu dan hadiahkan pada diri sendiri... yeah!!!!....happy semula.

Dan kini, tak taulah.Tapi pada diri ini cara terkini menyelesaikan masalah duka dan tention ialah menulis dan menulis........paling puas bila bermadah puisi...emm...tak tau kenapa sebab dulu kat sekolah tak belajar sastera pun, mungkin setelah berumur ni, hati semakin sensitif pulak ...kurang kasih sayang agaknya....ha ha ha......

So, jika ada rasa kemarahan atau apa-apa saja ...jangan luahkan pada orang nanti kena kata dan fitnah. Jangan marah pada suami , berdosa tuu. Jangan lepas kemarahan pada anak-anak,sian perasaan bebudak. Selesaikan dengan bijak agar hidup diteruskan dengan ceria serta senyum selalu...melambatkan proses tua kn...


Namun bukan senang ..adakalanya terlepas gak perasaan ni pada seseorang yg berkebetulan ada di sisi. Seseorang rapat laah..seperti adik kandung,adik ipar,sahabat paling rapat dan er..entah...siapa lagi ya..???
....semuanya memerlukan kesabaran dan kebiasaan..janji cuba praktik dan perbaiki diri. Walauapapun berlaku...3 langkah yang paling menenangkan dikala hati meruntun dalam kesedihan ialah membaca Al-Quran , solat malam dan mengadu pada Allah S.W.T.........ternyata amat berkesan!

-adz



No comments:

Post a Comment