Followers

Sunday 28 June 2009

Bersosial..? Biar berpada-pada.

Hari ni hari ahad. Hari utk mama berehat kn....itu yg saya selalu warwar kn pada ank2 saya. Hari ni terlalu banyak agenda peribadi...nk baca buku, nk pergi main bowling.. nk ronda-ronda kat medan rekreasi dgn ank2 ( 2 aktiviti ni selalu tak berkesempatan masuk list ) dan window shopping..ye laah sikit lg nk raya so kena mulai budget nak beli..banyak benda! yg penting sekali baju raya ank2. Satu kemestian walau pn dlm apa keadaan pun. Anak2 masih tak faham kenapa mereka perlu brkorban kebahgiaan yg satu ni...walau ibubapa tidak mampu mengadakannya .

Remaja sekarang terlalu puas berhibur..cinema,pesta, theme park kat shopping complex, mesin permainan,cyber cafe,camping,swimming pool, bowling dll. So... mula nk cari benda lain yg lebih seronok dan terlupa akibatnya! Hati-hati ye..fikir sebelum bertindak!

Terbayangkan hari-hari ketika masih kanak-kanak dulu...terlalu manja dan demanding pada ayah..maafkan saya ayah, kalau dulu fikiran saya lebih dewasa dr umur agaknya mungkin lain tindakan saya .. nostalgia!

Selalunya saya yg lebih manja dari abang dan 3 adik lelaki dari lima siblings yg awal.Waktu tuu selalu gak fight dgn abg pasal benda2 kecil. Rebut basikal, permainan, tempat dalam kereta, makanan dan terus terang saya akui , kira selalu kena buli dgn abg laah...
Bila dah besar sikit mula boleh teman abg keluar ..semata-mata abg nk dating dgn makwe! Masa tu abg cukup jaga saya berpakaian ...jd ikutan makwe katanya. Lepas tu bila adik2 dah ramai
( 11 org) em..jadi kakak le...pikul banyak t/jwb!!*#@&&$???.?
Dulu adat jalan berdua ni tak berleluasa.. dipandang serong (benda yg dilarang)oleh itu tak berani..tapi sekarang ni dah trlebih dan melampau...! Dulu, anak dara keluar mesti bersama keluarga atau ditemani siblings ...tak le panjang langkahnya ke lain pulak... tempat hiburan pun kurang... cuma tengok wayang atau sarkis je...
Ingat lg kata opah, anak dara kalau selalu keluar..hilang serinya nanti...
APAPUN KEADAANNYA...YG PENTING ...PANDAI JAGA MARUAH KELUARGA DAN DIRI.

No comments:

Post a Comment