Followers

Tuesday 30 June 2009

Kualiti penjagaan


Pagi tadi,sedang aku memandikan anak bongsuku Adlina, terasa naluri keibuanku tersentuh... betapa kasih sayang ibu dapat dieratkan dgn sentuhan dan belaian ini...juga penjagaan seharian. Rengekan dan tawa riang Adlina sewaktu aku meletakkan shampoo serta baby bath menghiburkan jiwaku...Buih-buih sabun memenuhi besin mandian, Adlina semakin hingar dan aku tetap senang...ia mengingatkan aku kepada anak2 ku yg lain..semakin dewasa semakin kurang sentuhan dan belaianku, Kenapa harus begitu? Tanpa kusedari airmata menitis...terkenangkan cepatnya masa berlalu meninggalkan kenangan sewaktu aku mengandung,melahir,menyusu, menjaga dan bersabar sehingga kini...dan mereka tetap anakku! Cuma kualiti penjagaanku yg berkurangan...Bukan aku salahkan keadaan...tidak juga kesibukan seharian...peranan dan tanggungjawab yg bertambah? Pun bukan...hanya aku yang terleka dan lupa...

Tengahari ... aku menghidangkan makanan di atas meja, dgn menu yang agak ringkas; masak taucu ikan,sambal tempe +takwa+ikan bilis, ulam kobis dan sambal belacan..
Dua anakku, ke7 dan ke8 yg bersekolah rendah makan tergesa2 kerana ada 'tasmid' pukul 11.30 a.m sebelum kelas dimulakan sedang aku pula melayan Adlina makan. Pada 2 p.m , anakku yg ke 5 dan 6 kembali dari sekolah setelah kelas tambahan dan bising kelaparan lalu makan. Seterusnya 2 lagi menyusul. Aku terkilan kerana dlm kesibukan belajar, ank2 tidak dpt makan bersamaku. Samada aku sibuk dgn kerja rumah yg berterusan @ masa trluang yang semakin singkat. Aku berjanji akan melakukan perubahan utk menjadi teman makan anak2ku di rumah. Anak2ku yg di asrama...pasti brteman dgn rakan2. Namun sebagai 'mama', mereka tidak aku lupakan.

Malam, dalam keletihan aku mengintai tidur mereka di bilik yg berasingan...

No comments:

Post a Comment