Followers

Wednesday 25 August 2010

Tazkirah Ramadhan

Himpunan dari Facebook.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1795791955

ke 10 Ramadhan:
Jgn brlengah & teragak-agak utk ikut jln lurus seperti Nabi,Wali,Para Sahabat,Tabiin,Shuhada' dan org beriman kerana ianya satu nikmat dr Allah.Makna Al-Fatehah ada disebutkan kita minta pertolongan dr Allah & minta ditunjukk...an jln yg lurus..namun ada yg brpaling.Kita juga selalu memenuhi tuntutan Jasmani tp tidak tuntutan Rohani makanya Rohani akan sakit jika tidak diisi dgn makanan yakni solat,mengaji,beribadah dan segala kebaikan.
Baca Al-Quran diandaikan kita brcakap dgn Allah maka selalulah berbicara dgn Maha Pencipta kita.Bercakaplah dan fahamilah maknanya agar Allah jua akan berbicara dgn kita.
Ketahuilah kita tidak pernah mahu menghitung kurniaan dan pemberian Allah yg melimpah termasuk anggota diri kita malah masih lg berkira bila hendak melakukan ibadah walau sekejap cuma.
-dr Masjid At-Taqwa Bertam Indah.

Tazkirah 9 Ramadhan: Taqwa-penguasaan
iman dlm diri. Wujud keluarga brtaqwa adalah fardhu Ain & jika
tidak maka fasiq.Ketahuilah kegagalan kita membentuk keluarga &
masyarakat brtaqwa telah menimbulkan satu mala petaka kpd org Islam
sendiri, dgn maksiat berleluasa skrg.Ini juga kegagalan setiap kita utk
...mnjadi taqwa dlm... setiap kerja buat & dlm setiap elemen persekitaran.-dr Masjid At Taqwa.

Tazkirah 8 Ramadhan:
Ketaqwaan adalh 1 jln keluar pd segala permasalahan. Org yg bertaqwa-1,takut pd Allah. 2,bramal dgn Quran.3,Redha dgn rezki walau sikit.4,Persiap diri menemui Allah.
Masyarakat rosak disebabkan apa yg mereka lihat & didedahkan dlm media.Jenayah & buang bayi brleluasa seharian kerana anak-anak skrg te...lah dicabut 2 benda yakni
1-takut pd Allah.
2-rasa malu.
-dr Surau At-Taqwa Bertam Indah.

Tazkirah 7 Ramadhan:
Org yg dicabut iman oleh Allah
1-tak kisah lg segala suruhan & larangan Allah.
2-hilang rasa malu & maruah maka tega buat apa saja.
Allah telah menyeru pada yg beriman agar ambil bencana yg ditimpa sebagai peringatan dr utk lebih bersedia.So jadikan ibadah dlm Ramadhan ni berkekalan walau pada hari bi...asa dan pertingkatkan ketaqwaan kita agar dpt kejayaan dunia & akhirat,amin.
-dr masjid At-Taqwa.

Tazkirah 6 Ramadhan: Larangan -Tinggalkan cakap banyak,makan banyak serta penglihatan yg mendtgkn haram.Suruhan- baca Quran,zikir,niat puasa sebelum fajar,segera berbuka dan mentakhirkan sahur,iktikaf di masjid pd 10mlm terakhir & lebihkn solat brjemaah.*Peringatan -Jenguk r/tangga kita agar ada Solat & pembacaan Quran......namun elak tonton tv/astro & main game/internet berlebihan. - dari peguam kita, masjid At-Taqwa.

TazKirah Ramadhan:
Peringatan dlm surah Al-Baqarah bahawa selain dr ibadah khusus Ramadhan ada 1 lg t/jwb besar yg lain di mana perlu ikhlas siang atau mlm secara rahsia/terangan bersedekah/derma yakni ambil berat pd ank2 yatim,fakir miskin & ibu tunggal/tinggal. Maka Allah telah menjanjikn mereka2 ini yg brsedekah aka...n sentiasa gembira dan tidak akn berdukacita.
-dr masjid At-Taqwa Bertam Indah.

Tazkirah 3 Ramadhan:
Ramadhan adalah tanda kebesaran dan rahmat Allah utk seluruh umat. Kehebatannya adalah tertambatnya segala syaitan so kita bebas buat amalan tanpa halangan dan godaan syaitan.Niat utk beribadat pun lancar dan makanya jgnlah kita leka ...tak ternilai harga Ramadhan ini so hargailah dgn tingkatkn amal...an kita.
-Ust Baba Saudi Al-Hafiz,tetamu masjid At-Taqwa.

Tazkirah 2 Ramadan:
Ramadhan adalah bulan di mana ibadah digandakan, bulan penuh dgn keampunan & doa2 termakbul.Namun letakkan harapan & keyakinan yg tinggi trhadap Allah supaya cepat doa dimakbulkan.Lebihkn doa,sedekah & baca Al-Quran..
- Ust Baba Saudi Al-Hafiz,tetamu masjid At-Taqwa.

Tazkirah 1 Ramadan:
Allah perintah kpd org yg beriman supaya bertaqwa dgn melakukan amalan yang disuruh kerana mereka yg bertaqwa adalah plg mulia di sisi Allah.Maka seringlah berdoa jua agar pasangan & family tetap bertaqwa &menjadi insan penyejuk mata!-dr masjid AT-Taqwa Bertam Indah.

No comments:

Post a Comment