Followers

Saturday 8 August 2009

H1N1 Bala atau Bencana?



Penyakit menyerang lagi. Lepas satu... satu pelbagai penyakit datang dan pergi.Kesannya meluas dan ramai dah jadi mangsa. Jadi nak buat apa?
Dah memang tahu...penyakit tu dtg bukan tanpa sebab, kita renungi semula bagaimana peradaban manusia zaman sekarang; terlalu nakal? lupa diri? Gadai agama?Biadap pada agama,bangsa dan negara?Lupus kemanusiaan sesama sendiri?Berdosa dgn noda dan jenayah yang berleluasa? Semuanya ada...
Bala penyakit yang melanda adalah sebagai satu peringatan untuk semua...

Kebiasaannya setiap malam, aku akan membaca berita di internet, mencari berita H1N1 yg terkini. Mencari langkah berjaga-jaga dan praktik di rumah.
Baru-baru ni anak keempat,Nazirul balik dari MRSM TGB Melaka utk meraikan kejayan PMRnya di Transkrian, namun terpaksa menghabiskan masanya beberapa hari lg kerana kolejnya telah di kuarantin selama seminggu. Kemudian aku mendapat berita 4org doktor mati di Melaka,serta beberapa pesakit lg menyusul di berlainan tempat di M'sia.
Aduh.takut juga!
Khamis lepas aku mendapat panggilan dari anak yg kelima, utk membawanya ke klinik kerana sakit kepala.(yelaah...pagi nk pi sekolah tu kena air hujan).
So, tanpa berlengah aku pergi dan kami ke hospital berdekatan. Namun cuma kes emergensi saja yg diterima dan kami diarahkan utk pergi ke klinik kesihatan yang berdekatan pula.
Aku dan anak pergi ke kaunter saringan dan alhamdulillah anak cuma out-patient saja dan duduk di ruangan menunggu utk pemeriksaan.

Aku gelisah melihat ramainya pelajar sekolah dan org awam yg lain memakai mask dan menunggu di kawasan saringan H1N1. Batuk dan pernafasan yang terganggu kedengaran merata-rata. Aku segera ke kaunter pertanyaan utk bertanyakan mask namun kehabisan stok, Aku segera berlalu memasuki ruang pesakit biasa di dalam bangunan klinik itu.
Apa yang aku perhatikan di dalam amat menyedihkan...kelihatan beberapa orang baby yg baru lahir dan pesakit tua mendapat rawatan mereka di situ juga cuma berlainan blok saja.
Hati mula bertanya...mengapa saringan ke atas pesakit yg disyaki H1N1 tidak di jlnkn di hospital tadi? Mengapa harus baby dan org tua didedahkan dgn ruang udara yg tercemar?
Selepas pemeriksaan, aku dan anak terus pulang. Hari Jumaat, sek men akhirnya terpaksa bercuti seminggu...semoga semuanya akan pulih semula .
Kesimpulannya,semua manusia harus menitikberatkan kebersihan dan pemakanan. Siapa yg nk sakit kn..

No comments:

Post a Comment