Followers

Monday 24 August 2009

Ya Marhaban Ya Ramadhan

Bekal Ramadhan (click me)
Selamat menyambut bulan mulia dan semoga semua bersedia untuk mengorbankan kelapangan serta tenaga dalam melebihkan masa untuk beribadah kepada Allah. Memang pada mulanya rasa susah untuk membiasakan diri mengutamakan masa beribadah dan mendahuluinya daripada yang lain namun akan menjadi kebiasaan dengan izin Allah. Sebagai manusia kita tidak lepas dengan tugasan harian tetapi itu hanyalah rutin kehidupan manakala ibadah di bulan Ramadhan ini adalah satu pengabdian yang akan mendapat limpahan kali ganda ganjaran dari Allah. Sebulan dalam setahun! Siapakah manusia yang bijak untuk merebutnya? Jangan kita menjadi manusia yang rugi, alpa dan suka menzalimi diri sendiri dgn berkata, "aduhai..terlepas nk solat Terawih mlm ni...@ Aku lupa nk kunci jam utk solat tahajud tadi..@Tak sempat nk solat Duha pagi ni..@Lupa nk keluar duit lebih utk sedekah bulan ni..@Ingat nk bagi beberapa keperluan berupa makanan,telekung,kain pelikat dan sejadah kat rumah anak yatim tuu...eh tak jadi pulak @ makanan lebih betul malam ni,lupa nk bagi kat jiran-jiran kita ptg tadi @ Membazir je makanan tu,kan baik aku bersedekah pada jiran malam tadi @Beli lebih makanan dari keperluan tadi,sekarang dah membazir pulak." Semoga kita tidak berda dlm golongan orang-orang yang rugi...terlepas peluang untuk merebut ganjaran di bulan mulia ini.Marilah kita sama-sama memperbaiki diri dan mempertingkatkan keimanan kita...amin.
Apa yg dibenarkan ketika berpuasa?
a. Mandi agar dingin dan segar
b. Berkumur-kumur – dan istinsyaq sekedarnya
c. Bekam atau canduk
Dari Ibnu Abbas r.a. ia bersabda, “Nabi saw. pernah berbekam di saat beliau berpuasa.” (Shahih: Shahih Abu Daud no: 2079, dan ‘Aunul Ma’bud IV: 174 no: 1939, ‘Aunul Ma’bud VI:498 no:2355, Tirmidzi II: 137 no:772 dengan tambahan, “WA HUWA MUHRIM dan dia sedang berihram’).

d. Mencium dan bermesraan dengan isteri bagi yang mampu mengendalikan nafsunya
e. Memasuki waktu shubuh dalam keadaan junub
Dari Aisyah r.a. dan Ummu Salamah r.a. bahwa Rasulullah saw. pernah mendapati waktu shubuh dalam keadaan junub karena selesai berhubungan dengan isterinya, kemudian Beliau mandi junub, lantas berpuasa”. (Muttafaqun ‘alaih : Fathul Bari IV: 143 no:1926, Muslim IV: 779 no:1109, ‘Aunul Ma’bud VII:14 no:2371 dan Tirmidzi II:139 no:776).

f. Menyambung puasa sampai tiba waktu sahur
Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a. bahwa ia mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah kamu menyambung puasa; barang siapa diantara kalian yang ingin menyampung puasa, maka sambunglah puasanya sampai tiba waktu sahur, “Para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, namun Engkau (sendiri) mengerjakan puasa wishal?! Jawab Beliau, “Aku tidak sama seperti kalian; sesungguhnya saya tidur malam, sedangkan saya ada pemberi makan yang memberiku makan dan pemberi minum yang memberiku minum.” (Shahih : Fathul Bari IV:208 no:1967, dan ‘Aunul Ma’bud VI: 487 no:2344).

g. Membersihkan mulut dengan menggunakan siwak, memakai wangi-wangian, minyak rambut, celak mata, obat tetes, dan suntikan.


Sumber: Diadaptasi dari 'Abdul 'Azhim bin Badawi al-Khalafi, Al-Wajiz Fi Fiqhis Sunnah Wal Kitabil 'Aziz, atau Al-Wajiz Ensiklopedi Fikih Islam dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah Ash-Shahihah, terj. Ma'ruf Abdul Jalil (Pustaka As-Sunnah), hlm.403 -- 405.

No comments:

Post a Comment