Followers

Tuesday 11 August 2009

Sketsa Penghidupan 2.

Kelihatan sepasang suami isteri meronda beberapa kali di hadapan rumahku.Aku gelisah, kenapa mereka begitu?Si suami nampak tanjak kepimpinannya memakai lebai putih dan isterinya memakai furdah kelabu hitam. Aku mula terkenang... nun beberapa tahun yang lalu...diawal tahun perkahwinanku.
Ya ketika itu aku dan suami telah memulakan kehidupan berumahtangga tanpa meminta bantuan dari sesiapa. Amat bahagia sekali walau seribu satu rintangan... Aku terima seadanya dan tidak pandai meminta-minta.
Baru setahun bersama,aku mengandungkan anak yang pertama dan suami tiba -tiba sakit. Kakinya membengkak dan susah utk bergerak. Sebagai isteri aku tetap setia memapahnya kemana sahaja hala tujunya di rumah.Kandungan semakin membesar dan simpanan semakin habis.
"Bagaimana kita ni sayang...?" Suami tiba-tiba bersuara di satu malam yang sepi. Aku cuma mampu memandangnya dengan penuh kasih sayang takut untuk bersuara atau memberi komen,takut untuk melukakan hatinya yang telah pun parah dgn perasaan bersalah.
"Yang...abang minta maaf ya." Sepatah lagi ungkapan darinya.Aku semakin teruja dan tanpa sedar tanganku mengusap perut yang semakin memboyot. Bayi mulai menendang meminta dibelai dgn suapan makanan ke mulutku. Akhirnya aku menyuarakan kelaparan yang dirasai takut memudaratkan bayi dlm kandungan.
"Maaf ya bang...terasa lapar sangat ni...susu baru je habis tadi dan er... takut kesan pada baby." Suami tunduk sedih dan aku semakin pilu dan sayu dengan menahan perasaan sebak. Dengan perlahan dia memberitahu baru sahaja menerima panggilan diberhentikan kerja kerana telah sebulan tidak bertugas. Semuanya aku terima dengan reda.
Setelah hampir dua hari tanpa makanan, aku semakin lemah dan suami menguatkan diri untuk membawa motor dengan aku pemboncengnya, kami meronda sekeliling taman mengintai rumah teman secara tidak langsung berharap dapat menolong tanpa memberitahu sebab dan alasan.
Memang telah menjadi rezeki kami berdua bila kami didatangi oleh seseorang yang tidak dikenali namun mengenaliku.
Allah itu maha mendengar rintihan hambanya yg kelaparan, alhamdulillah akhirnya kami menemui jalan penyelesaian. Aku diminta oleh seorang pengusaha tadika agar dapat menolong mengajar dua orang guru tadika yang baru bekerja di premis tadika yang juga baru beroperasi dan dibayar elaun bulanan.
Itulah bermulanya pertolongan aku yang pertama terhadap suami tercinta dan aku bahagia dapat menghilangkan kegusaran dan gerhana di wajahnya. Dan aku juga bahagia dapat mengajar semula walaupun hanya sementara kerana sebagai guru, aku cintakan tugasku dan sumbanganku terhadap pelajar-pelajar, moga ianya tidak akan berhenti.
Ya..setelah 22 tahun berlalu aku masih lagi menyumbangkan tenaga dan usahaku untuk mengajar anak-anakku,pelajar-pelajar sekolah dan beberapa orang dewasa, bezanya kali ini aku menggunakan teknik yang paling terkini iaitu komputer, projektor dan beberapa softwares.Namun aku puas dapat mendidik dan mengajar demi memperluaskan ilmu dan meneruskan satu perjuangan yang murni, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment